Danışmanlık

Kariyer Merkezi, öğrencilerin mezun olmadan önce iş dünyasını tanımaya başlamaları, dolayısı ile profesyonel hayata daha kolay geçiş yapmalarına yardımcı olmak amacı ile kurulmuş bir merkezdir.

Üniversite eğitimi sonrasında kariyer yolculuğuna başlayacak mezunların mümkün olduğunca kendisini ve karşısına çıkacak seçenekleri gerek stajlar, gerek bilgilendirme toplantıları ve gerekse kişisel gelişim seminerleri ile önceden tanımış ve tanımlamış, gelecek hedeflerini netleştirmeye başlamış, farkındalığı yüksek bireyler olmalarını desteklemek amacı ile kurulan merkez 3.sektör kariyeri ve yeni çağın ihtiyaçlarından doğan meslekler konusunda da öğrencileri bilgilendirmeyi hedeflemektedir.

Boğaziçi Üniversitesi öğrencisi iseniz;

Kariyer Merkezi görevlileri ile görüşmek için randevu almak yeterlidir. Randevu talepleriniz için formu doldurup konu kısmına randevu isteği yazarak kariyermerkezi@boun.edu.tr adresine gönderebilirsiniz.

Öğrenciler İçin İpuçları

Akademik Niyet Mektubu (Statement of Purpose - SoP)

Niyet mektubu yazmak Yükseklisans veya Doktora başvurularında dikkat gerektiren özen isteyen bir konudur. Ortalamada 500-600 kelime arasında olan SoP çoğuna göre yazılan en zor yazıdır. Bunun sebebi başvurunuzda sizin özgünlüğünüzü, niyetinizi, tutkunuzu, akademik geçmişinizdeki bazı pürüzleri açıklayabileceğiniz alandır. GPA'inizi ve katılmış oldugumuz projeleri değiştiremezsiniz ama yine de ilgi çekici bir SoP ile çoğu kişinin önüne geçerek kabul edilme ihtimalinizi arttırabilirsiniz.

Öncelikle başvuru yaptıgınız yerin niyet mektubu kriterlerini önceden okumalı buna göre bir adım izlenmelidir. Başvuruyu okuyan kişilerin yüzlerce niyet mektubu okuduğunu ve onun için de zor bir süreç olduğunu unutmamak gerekir. Ne kadar istekli olduğunuzu gösteren, içten bir dil kullanarak yüzlerce mektup arasında öne çıkmak hedeflenmesi yerinde olacaktır. Satır aralarında verilen mesajlar önemlidir. Yazıdaki cümleler kadar satır aralarında yer alabilecek motivasyonu, yeterliliği, entellektüel tutkuyu ve potansiyeli ortaya koyabilmek önemlidir. Yıllar içindeki çeşitli deneyimleri “kazanımlar” olarak aktarabilmek, zorluklarla nasıl başa çıktığınızı gösterebilmek adına da önem taşıyan niyet mektubunuz (SoP) ilgili kurumun komisyon üyelerinin aklında kalacak detaylara sahip olmalı. Başvurduğunuz üniversitenin kabul komisyonu mektubunuzda, gelecekte kendileriyle çalışabileceğinize dair işaretler aramaktadır. Hayatınızda, akademik geçmişinizde ve kişilik özelliklerinizde sizin bu alanda başarılı olacağınıza işaret eden değişik örnekleri  ve  ilgi çekici yönlerinizi  niyet mektubunuzda görmeyi beklemektedirler. Siz de aynı şekilde hayal gücünüzü olabildiğince zorlamalı ve karşı tarafın zihnini kurcalıyacak içeriği işlemelisiniz. Hayatınız boyunca kazandığınız ödüller, burslar ya da elde ettiğiniz başarılardan ilgili olanlara mektubunuzda yer verebilirsiniz. Bu başarılar başvurduğunuz alandaki ilginizin, isteğinizin ve yetkinliğinizin küçük birer kanıtı olabilir. 

Başvurduğunuz programda kabul almanız halinde yapacağınız çalışmalarla alakalı, onlara bir şekilde temel oluşturduğunu düşündüğünüz akademik geçmişinizdeki dersleri, dersini aldığınız tanınmış hocaları ve alanda ders dışı aktivitelerinizi belirtebilirsiniz.

Başvurduğunuz alana olan ilginizi  ve daha önce  araştırma yaptığınızı belli etmek için başvurduğunuz bölümdeki hocalardan ve projelerden bahsedebilirsiniz. Mektubunuzu bitirdikten sonra bu konuda tecrübesi olduğunu bildiğiniz kişilere, tercihen hocalarınıza danışmanız yerinde olacaktır. Bundan sonraki adımda, aldığınız tavsiyeler ışığında mektubunuzu gözden geçirip, gerekli düzeltmeleri yaparak son haline getirebilirsiniz. 

Genelde Kullanılan İşe Alım Teknikleri nelerdir? 

İşe alımlarda kişilik özellikleri ile iş verimlilikleri arasında ilişki kurmak ve performansa ilişkin ipuçları edinmek adına aşağıdaki yöntemler kullanılır:

  • Yetkinlik bazlı, davranış odaklı mülakat teknikleri; başarılı bir iş performansı için gereken yetkinlikleri araştırmaya yönelik mülakatlar (20-45 dakika)
  • Kişilik Envanteri; adayların iş performansını öngörmek amacı ile uygulanan envanterler (Hogan Personality Inventory, OPQ, Predictive Index, Neo PI-R, Thomas...)
  • Değerlendirme Merkezi uygulamaları; Vaka analizi, simülasyonlar, grup çalışması, rol oynama,  mülakatlar, kişilik envanterleri gibi çeşitli değerlendirme tekniklerinin birarada kullanıldığı yöntemdir. Hem işe alımlarda, hem de şirket içinde mevcut çalışanlara uygulanabilmektedir.

Kariyer Hedefi Önemli midir?

Genelde mülakatlarda “5 yıl sonra kendinizi nerede görmek istiyorsunuz?” şeklinde bir soruyla kariyer hedefiniz anlaşılmaya çalışılır.

  • Bir hedefiniz olmalı, henüz netleştiremediyseniz bile bunu mülakatta ortaya koymamanız daha iyi olur.
  • Sizi zorlayacak şeyleri belirleyin, neyi başarmak istediğinizi bilin.
  • Bir plan yapın ya da bir ajanda belirleyin.
  • Kişisel başarınızla şirket başarısını örtüştürmeye çalışın: 
  • Deneyimlerimi artırarak xyz gibi büyük bir firmada yüksek performanslı çalışanlardan biri olmayı hedefliyorum. Şirketin büyümesine ve başarısına katkı sağlayan çalışanlardan olmak istiyorum.
  • Kişisel gelişim stratejilerinizi ve hedeflerinizi sözkonusu pozisyon ve işveren ile birleştirin:
  • Yeni beceriler edinmek ve var olan yetkinliklerimi geliştirmek istiyorum, böyle bir görevin bana iş ortamında bir takımı yönetmek konusunda önemli bir fırsat vereceğini düşünüyorum. Takım çalışması ve takım liderliği benim hedeflerim arasındadır.
 
Mülakata girerken Güçlü ve Zayıf Yönlerimi bilmeli miyim?
 
Evet. Güçlü yanlarınızı belirleyin, bunları işle ilişkilendirin ve örnekleyin. Güçlü yanlarınızın nasıl geliştiğini hatırlayın... Hepsini yazın zira bir iş görüşmesinde soruların bir kısmını bunlarla cevaplayabilirsiniz.
 
Zayıf yanlarınızı da belirleyin. Bunları lehinize olacak şekilde işle ilişkilendirin. Zayıf yönünüzü nasıl ifade ettiğiniz önemlidir. Gelişmesi gereken bu alanınızı geliştirmek için ne yaptığınız da önemlidir.
Sabırsız olmak zayıf yan olarak ortaya konabilir ama bunu açıklarken “Bazen yeterince sabırlı olamayabiliyorum, yapılması gereken şeylerin zamanında ve düzgün bir şekilde yapılmasını bekliyorum” derseniz bu aynı zamanda sizin sonuç odaklı olduğunuzu da gösterir ki bu da işverenin genelde personelinde aradığı güçlü yönlerden biridir.
 
Yetkinlik nedir?
Yetkinlik = Bilgi, Beceri, ve Kişilik Özellikleri (Bunlar yaptığınız  işe göre değişir)
Kurumların yüksek performansla faaliyet gösterebilmeleri için, çalışanlarının bilgi, beceri ve kişilik özellikleri önem kazanmaktadır. 
Şirketlerin adaylarda aradığı özelliklere örnekler:
  • Karar alma
  • Sorun çözme becerileri
  • Farklılıklara uyum ve yönetebilme
  • Kendi kendini motive edebilme yeteneği
  • Takım çalışması
  • İletişim becerileri
  • Yaratıcılık
  • Sonuç Odaklılık
  • Liderlik
  • Esneklik
 

Başarılı bir İş Görüşmesi için neler yapmalıyım?

  1. Şirketi araştırmaya vakit ayırın. Bu iyi bir iş görüşmesine hazırlanmanın ilk adımıdır. Şirket hakkındaki araştırmanız  size mülakat sırasında etkili ve doğru soruları sormanızda yardımcı olur. Bu araştırmaya internetten başlayabilirsiniz.
  2. Mülakatta karşılaşabileceğiniz potansiyel soruları yazıp, “düşünsel bir taslak” oluşturup  cevaplarınızı hazırlamanız ve ayna karşısında veya bir arkadaşınızla prova etmeniz çok faydalı olacaktır.
  3. Mülakatta Yanıtlarınızı Durum, Eylem, Sonuç planında vermeye hazırlanın.  Liderlik, takım çalışmasına yatkınlık, muhakeme yeteneği, sonuç odaklılık gibi yetkinliklerinizi durum-eylem-sonuç bağlamında anlatmanız beklenebilir.

Durum:

  1. Yaşamış olduğunuz bir durumu veya başarmanız gereken bir görevi anlatın.
  2. Olay hakkında uygun ve yeterli bilgi verin.

Eylem:

  1. ​Bu durumda eylem planınızı anlatın.
  2. Neyi, neden yaptınız?
  3. ​Ne sonuç elde ettiniz ? Belirtin,
  4. Neler başardınız ? Açıklayın,
  5. Neler öğrendiniz ? İrdeleyin.

Sonuç:

  1. Olumsuz bir durum karşısında nasıl bir tutum sergileyebileceğinizi anlamaya yönelik sorular sorulabilir. Negatif bir deneyiminizi paylaşmaya hazır olun ama tercihen bu durumdan pozitif bir kazanım elde etmiş oldugunuzu da ifade edin.
  2. Genelde pek çok iş başka insanlarla ilişki içinde yürütülür: İş arkadaşları, Müşteriler, Yöneticiler, vs. Sizin bireylerle ilişkilerinizi anlamaya çalışan sorularla karşılaşabilirsiniz. 
  3. Ne kadar duyarlısınız? Empatik yaklaşabiliyor musunuz? Esnek olabiliyor musunuz? 
  4. Böyle bir soruya yine durum-eylem-sonuç üçlemesini göz önüne alarak ve kişi üzerinde değil durum üzerinde yoğunlaşarak cevap vermek uygundur.
  5. İş görüşmesine hazırlanırken, güçlü yönlerinizi gösteren örnekler üzerine düşünün, sizi şirketle ve pozisyonla ilgili neyin motive ettiği, şirketin tercihleri ile sizinkilerin birbirine uyup uymadığı önemlidir.
  6. Görüşmenin sonuna doğru genelde mülakatı yapan kişi “Sizin bir sorunuz var mı?” diye sorar. Burada sizden ücret, ya da araba, sağlık sigortası gibi yan haklarla ilgili sorular sormanız beklenmemektedir! İyi bir mülakatın önemli noktalarından biri, iyi araştırılarak hazırlanmış, anlamlı ve doğru sorulardır. Sektör ve şirketle ilgili bilgilerinizi sorduğunuz sorularla gösterebilir, pozisyona ve şirkete ilginizi, stratejik yaklaşımınızı sordugunuz akıllıca sorularla ortaya koyabilirsiniz (Şirketin büyüme planları, yaşanan birleşmenin şirketi nasıl etkilediği, vs.)
  7. İş görüşmesine giderken görüntünüz ve giyiminiz olumlu ve profesyonel bir izlenim bırakmaya yönelik olmalıdır. Görüşmeye gittiğiniz kurumun kültürüne ve başvuracağınız pozisyona uygun giyinmeniz, temiz ve bakımlı görünmeniz yerinde olacaktır.